lauantai 8. syyskuuta 2012

Maisema matossa

Jos jokin rooli pitää ottaa, niin kyllä mie kaikista rooleistani jotenkin erityisen mielelläni olen kutoja. Siksipä kai onkin aivan asiallista aloittaa tämän blogin käsittelyt kudonnalla.

Onnistuin pääsemään kangapuiden äärelle pitkästä aikaa ja tein kaksi räsymattoa, kun nyt on lattiapinta-alaakin käytettävissä enemmän kuin koskaan ennen. Materiaalia näitä varten olen kerännyt ja käsitellyt suunnilleen vuodesta 2007 asti. Jo silloin oli mielessä tämä siniharmaa väritys, mutta en kyllä muista mikä olisi ollut ideana sille. Kutoessani mietiskelin että nämä ovat kai meren ja merenrannan värejä. Näin olen saanut oppia, vaikkei meri ole minulle henkilökohtaisesti mikään tuttu elementti, ei se ole osa minun mielenmaisemaani. Näitä mietiskelin ja kudoin, ja ehdin jo nimetä matot nimellä "Muumien merellä ei ole nimeä" sen hämmennyksen vuoksi, että kudon merta, vaikken sitä henkilökohtaisesti tunne. Kun sain matot valmiiksi, otin ne pois puista ja levitin nähtäväksi. Kerroin näitä aatteitani kanssakatsojalleni, ja hän sanoi, ettei hän näe merta. Ja silloin aloin itsekin nähdä mitä olin kutonut.



Palttinaa kolmella sukkulalla ja ripsiraitoja.

Ripsiä kahdella sukkulalla.



Mattojen ollessa valmiina ja tajutessani maiseman, aloin kyllä aavistella, että tuon alla olevan kuvan ottoajat(silloin viisi vuotta sitten) taisivat innoittaa minut keräämään sinisiä ja harmaita kuteita, mutta olin sen unohtanut.


Leskenlehti on kevään merkki, olen saanut oppia jo lapsena. Olen nähnyt koko leskenlehdet ensimmäistä kertaa kuitenkin vasta aikuisena. Minulle keväänmerkki olivat pulmuset (Plectrophenax nivalis), jotka suurina parvina olivat muuttomatkalla ja pysähtyivät joksikin aikaa. Tätä samaa asiaa ihmettelin jo kymmenisen vuotta sitten, ja nyt ovat nämä ihmettelyt taas mielen päällä: mistä tulen, minne olen menossa? Ja mitä pirua mie täälä tehen.

If I had to choose some role I would prefer weaver of all of my roles. That´s why it´s good to start this blog with weaving.
I finally wove two rag carpets. I have started to collect and prepare the rugs 2007. I didn´t remember why I chose these colours, blue and grey, but when I was weaving I started to think about a sea and a seashore, and it was a bit confusing because they are not part of the landscape I grew up. But when the carpets were ready, I was helped to see that I haven´t wowen the sea, but my own landscape. How didn´t I regocnice that immediately!



2 kommenttia:

  1. Jälkiviisaana on hyvä sanoa, että itelläkin matot nähtyäni tuli ensimmäisenä mieleen tunturien sini. Mutta ehkä vain koska tiedän noin niinkuin maantieteellisesti mistä sinä ja mistä minä tulen, eikä siellä ole merta..

    VastaaPoista
  2. I really like the colours, and I can see the landscape clearly, nice work.

    VastaaPoista

Kertokaapa vaikka tarinoita, niistä mie tykkään.